Yapay zekâ emoji kullanırsa
Yapay zekâ, yazdığımız bir metinin duygusunu tespit edip bize emoji önerebilir mi? BİLGİ Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü mezunu Rıza Velioğlu ve Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Yıldız’ın geliştirdiği algoritma ile bu mümkün
1990’ların sonunda 176 basit piktrogram ile hayatımıza giren emojiler günümüzde 3.000’den fazla sembolün duygularımızı ifade ettiği dijital bir iletişim dili haline geldi. Peki, emojileri yerimize yapay zekâ kullansa nasıl olurdu? BİLGİ Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü mezunu Rıza Velioğlu’nun Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Yıldız’ın danışmanlığında geliştirdiği proje ile yapay zekâ, metinlerimizdeki duyguyu tespit ederek hangi emojiyi kullanabileceğimizi bize önerebiliyor.
594 bin Tweet incelendi
Duygu analizi yöntemiyle geliştirilen algoritma, olumlu, olumsuz ve nötr duyguları ifade ederken en çok kullandığımız 10 emojiyi içeren birbirinden farklı 594 bin tweetin incelenmesiyle oluşturuldu. Emojiler bu duygulara göre sınıflandırılarak tweetlerde sözcüklere göre hangi emojinin kullanıldığı yapay zekâya öğretildi. Dolayısıyla yapay zekâ metinlerdeki ifadelerin olumlu, olumsuz veya nötr bir duygu mu taşıdığını ayırt edebilir hale geldi. Böylece bu algoritma sayesinde yazdığımız bir metnin duygusu yapay zekâ tarafından tespit edilerek bu metne uygun düşecek emoji de belirlenebiliyor.
Şu an Almanya’da Bielefeld Üniversitesi’nde bilgisayar mühendisliği alanında yüksek lisans yapan Velioğlu, geliştirdikleri algoritmanın yüzde 78 oranında doğru tahminlerde bulunduğunu belirtiyor. Velioğlu, “Emojiler, metinlerin ifade ettiğini duygu yönünden zenginleştirme gücüne sahip, bu nedenle günümüzde sosyal medyada bu kadar sık kullanılıyor. Biz de çalışmamızda Türkçe tweetlerin duygusunu yapay zekâ aracılığıyla emojiler üzerinden ölçmeyi amaçladık” diyor.
Projemiz Türkçe’de derin öğrenme modeli kullanılarak emojiler üzerine yapılmış ilk duygu analizi çalışması.
'Sosyal medya uygulamalarını geliştirebilir’
Yıldız ve Velioğlu geliştirdikleri projenin günümüzde kullanılan pek çok sosyal medya aplikasyonunu iyileştirebileceğini söylüyor. Yıldız “Projemiz Türkçe’de derin öğrenme mimarileri kullanılarak emojiler üzerine yapılmış ilk duygu analiz çalışması. Proje çıktısı, sosyal medya aplikasyonlarına rahatlıkla adapte edilebilecek, verilen metne uygun emojiyi öneren, geliştirmeye açık şekilde tasarlandı" diyor.